Oppimisen tuki ja erityisopetus lukiossa
Elokuun 2025 alussa lukion opetussuunnitelmaa on päivitetty oppimisen tuen ja erityisopetuksen osalta
Opiskelijalla on lukiolain mukaisesti oikeus saada erityisopetusta ja muuta tukea oppimiseensa yksilöllisten tarpeidensa mukaan, jos hänellä on esimerkiksi kielellisten erityisvaikeuksien tai muiden oppimisvaikeuksien vuoksi vaikeuksia opinnoissaan. Opiskelijaa opettavat opettajat suunnittelevat tukitoimet yhdessä opiskelijan kanssa. Yhteistyötä tehdään myös muiden mahdollisten asiantuntijoiden kanssa. Opettaja tukee ja ohjaa opiskelijan oppimista monipuolisilla opetus- ja arviointimenetelmillä. Aineenopettaja ohjaa opiskelijaa käyttämään omalle oppiaineelleen ominaisia opiskelustrategioita. Opiskelijan oppimista voidaan tukea myös tarjoamalla tukiopetusta tai muuta opiskelijan tarpeen mukaista tukea.
Erityisopetus on erityisopettajan antamaa opetusta, joka tukee aineenopetusta. Oppimisen tuen ja erityisopetuksen tarkoituksena on tukea opiskelijaa lukio-opintojen suorittamisessa ja jatko-opintoihin siirtymisessä sekä edistää hänen hyvinvointiaan ja jaksamistaan. Opiskelijalla on oikeus saada tukea riippumatta siitä, mistä syistä tuelle on tarvetta.
Erityisopetukseen ja muihin tukitoimiin kuuluvat myös erityisjärjestelyt. Opiskelijalle täytyy antaa mahdollisuus erityisjärjestelyihin lukio-opintojen aikana, jotta niiden tarvetta ja toimivuutta voidaan arvioida. Näiden kokemusten perusteella erityisopettaja arvioi yhdessä opiskelijan ja muiden opettajien kanssa erityisjärjestelyjen hyödyllisyyttä sekä ohjaa opiskelijan tarvittaessa hakemaan erityisjärjestelyjä myös ylioppilastutkinnon kokeissa.
Lisätietoja
Opetushallitus
Puolangan lukion opetussuunnitelma
Julkisesti, opettajille, opiskelijoille, henkilökunnalle, huoltajille ja johtokunnalle
Tuhu (Tuulia Huhta)
Julkaistu 29.8.